neděle 21. prosince 2014

Kringel - Estonský sváteční koláč


Při pletení tohoto koláče mě napadlo, jestli také ženy v Estonsku vysedávají na internetu a hledají recepty a pak dělají třeba naše tradiční koláče a jídla. No kdo ví, asi jen ženy v Estonsku, že?
Každopádně, teď ho vidíte na internetu všude a já chápu proč.Taky pochopíte.


Každopádně tento koláč je vlastně jen efektní.Chutná, jako každý jiný kynutý koláč se skořicovo - máslovou náplní. Já jsem přidala navíc mleté ořechy. Pravdou je, že náplň můžete udělat z čehokoliv. Když v receptu na těsto uberete cukr a necháte ho tam jen proto, aby se měli kvasnice čeho najíst, můžete Kringel upéct i slaný - například se špenátem, rajčatovým pyré a podobně. Stejně tak na sladko můžete použít od nutely po tvaroh.

Pokud budete dělat ořechový, jako já, vyberte ořechy které jsou dobré a sladké. Můj je samozřejmě z domácích vlašáků. Skořice a vlašské ořechy, kombinace čistě vánoční.

Jde o kynuté těsto a co jsem se u pečení chleba naučila: S kynutým těstem se musí pracovat.
Pokud bude kynout hodinu, nebojte se ho po 30 minutách znovu propracovat. Po vyklopení na vál z něj udělejte bochánek, následně placku úderem dlaní a tu překládejte:  horní  okraj dolů, pravý okraj nalevo, spodní nahoru, levý napravo a tak dále dokolečka dokola. Jde o to, aby se těsto pořádně propracovalo, pospojovalo, provzdušnilo a hlavně nám potom neztvrdlo po upečení.Takže tohle překládání dělejte tak 10 minut. 

Další věc, kterou mě pečení chleba naučilo je, že kynuté těsto by se vždy mělo péct v zapařené troubě. To znamená že na dno trouby vložíte starý pekáč a zalijete ho vodou. - Voda se bude odpařovat v troubě bude vlhko, koláč bude vláčnější, nepopraská a tak podobně.

Rad je snad dost a teď jdeme na recept.

Ingredience:
300g hladké mouky
120ml mléka
15g čerstvého droždí
30g másla
2 polévkové lžíce cukru
1 žloutek
špetka soli

Náplň:
50g másla
6 lžic cukru
1 - 2 lžičku skořice
Chcete-li ořechový jako já, přidejte tak půl hrnku pomletých ořechů

Já jsem místo obyčejného cukru použila domácí vanilkový a mléko jsem si trošku ohřála. 
Neměla jsem zrovna čas, tak jsem prostě všechno promíchala. Nejdříve suché ingredience a mokré zvlášť a pak dohromady a dala do tepla kynout. A jde to nebojte. Jen nezapomeňte po 30 minutách těsto promísit.

Po hodině kynutí je těsto dvakrát takové, takže ho pořídě po překládáme, pak si vytvoříme bochánek a ten necháme ještě 20 minut kynout.
Zapněte troubu na 180°C a vložte nádobu s vodou.
Bochánek rozválíme na co nejtenčí plát to jde A potřeme směsí na náplň. (Všechno co jde do náplně smícháme dohromady).
Poznámka: Máslo musí být změklé ne rozpuštěné, jinak bude těsto moc vlhké, pokud děláte i s ořechy, tak potom co náplň umícháte dejte jí na teplé místo, aby máslo ještě trošku povolilo, bude se vám lépe roztírat. Na roztírání si neberte stěrku ale dělejte to bříškem lžíce.
Potřete celý celičký plát a pak smotejte.
Trubici, která Vám vyjde rozřízněte podélně, ale nepřeřízněte úplně, nechte si na začátku, nebo konci, kousek spojený - aby Vám vznikly dva prameny spojené v jeden. (když si vyhledáte obrázek, jak se plete kringel, uvidíte co myslím). Při pletení (překládání) si dejte pozor jen na to, abyste řeznou stranu měli nahoře. Konce spojte tak, že nezpevněný konec prostrčíte dírou, která vám vznikla na začátku u zpevněného konce.
Jestli Vám zbyla náplň, a měla by zbýt, potřete celý koláč ještě jednou a šup sním do trouby. 
Udělejte to velmi rychle a pozor na horkou páru.
Pečte 25minut a nechte, jak jinak, vychladnout na mřížce.

Koláč vypadá naprosto efektně na jakémkoliv svátečním stole, ale bacha je velmi jedlý!

Dobrou chuť!

Žádné komentáře:

Okomentovat